Friday, June 15, 2012

Cost of Living

Nowadays kalau bawak duit RM50 pergi kedai, tak tau apa barang yang dapat dibeli..kalau bawak duit sebanyak tu pergi Pasar Tani pulak memang dapat 2 hari punya lauk je la jawabnya...Baru je rasa dalam 2-3 tahun kebelakangan, aku masih boleh membeli belah dengan selesa di Pasar Tani dengan berbekalkan hanya RM50, berplastik-plastik barang aku bawak balik..sekarang nih, adoi la hai...

Aku ni biasanya dulu-dulu kalau pergi Pasar Tani, first round carik barang-barang kering dulu, bawang2, kentang, cili kering, udang kering, ikan bilis, asam jawa, asam keping, sup bunjut, etc...dekat gerai tu je dah boleh habis easily RM25, then proceed to gerai ikan air tawar, beli ikan talapia 3 ekor, ikan keli 6 ekor...dekat situ dah habis RM15, jalan pulak pergi gerai sayur2 kampung, beli ulam2an..cili api kampung / daun kesum, tempe, etc..habis RM8, then beralih ke gerai ikan kembung rebus, beli 2 paket RM11, pergi pulak gerai sayuran, beli kobis/kacang panjang/cili merah/tomato/kangkung/daun sup&bawang/sawi, etc..habis lagi RM15, tu belum masuk lagi gerai ayam/daging/ikan yang aku tak payah cerita la berapa pulak ongkosnya habis dekat situ...barang-barang yang aku beli ni semuanya untuk stok selama seminggu untuk makanan keluarga sebesar 5-6 orang..

Habis beli barang2 penting, pergi pulak menuju ke gerai-gerai sampingan macam gerai buah-buahan, gerai2 makanan macam capati, wade, kuih muih melayu, air soya..lepas tu singgah pulak tempat jual pallete (makanan rabbit kesayangan), kadang2 terlebih gatal menyinggah pulak dekat gerai-gerai jual tudung and blouse muslimah, ada masa2 tu look see, look see je..tapi ada gak masa-masanya sempat merembat sehelai dua..hehe..So, cemana la tak habis beratus2 setiap minggu, itu baru dekat Pasar Tani je tau, hover kan..?? Tapi pendek cerita memang semua barang dah mahal sekarang ni..kalau last 2-3 years, barang-barang yang aku beli semua ni baru berjumlah lebih kurang RM80-90 je gitu..now ni, barang2 yang sama will cost me RM130-150, bayangkan la seminggu barang-barang pasar je dah habis banyak tu, kalau sebulan..tak meninggal dibuatnya...? belum lagi dengan barang-barang kering dapur yang lain, ie: beras/gula/minyak/tepung/sabun, etc..yang tu semua dalam RM400 sebulan..So, kalau nak ikutkan betul-betul punya calculation, sebulan punya spending on barangan pasar and groceries je dah almost 1,000. matik lah macam ni every month...!

Maka dengan itu, sejak awal tahun ni lagi, aku dah mula mengamalkan sistem berjimat cermat. Aku akan beli barang-barang pasar as and when needed je, ada satu pasar segar dekat rumah aku tu yang jual ikan-ikan and ayam segar every weekend so, aku end up beli ikan2 aku dekat situ je..dekat situ aku beli la 4-5 ekor ikan kembung, cencaru, siakap (1 ekor besar), kerisi , pari (4-5 keping), udang sikit,
etc..at least untuk 3-5 hari makan je (sebab mesti ada 1 or 2 hari in a week that aku tak masak beriya, where buat nasi goreng or bubur nasi je..) aku tetap akan pergi pasar tani but will only buy those yang takde jual dekat pasar segar tu..ie, ikan talapia, ikan keli and sayur2 kampung, or maybe aku terasa nak makan daging salai ke..apa ke..so, baru aku akan beli di pasar tani. Sekarang ni lauk dekat rumah aku sekali makan memang 3 jenis je..not more than that..mesti ada satu lauk, sayur / sampingan and sambal..atau goreng2 tempe/kentang ke apa..very simple but nice and menyelerakan..with that dapat la aku jimatkan sikit perbelanjaan pasar tu...ibuk-ibuk semua, harus la bijak menguruskan hal-hal dapur anda ye..demi kebahagiaan seisi keluarga...tapi kalau dah memang ada bajet, sila kan lah beli ikan jenahak / bawal /tenggiri yang memang dah tentu berpuluh-puluh hengget harganya sekilo...waduh2, kok mahal banget nih..?